https://ez.plumbing/ matcha green tea powder amazon

Het definitieve overlevingsplan voor het papieren boek

Sombere tijden voor de romantische lezer. Het lijkt erop dat 2013 bijltjesjaar wordt voor het papieren boek. Vorige week stookte Literaturfest-collega Ernst-Jan Pfauth in zijn wekelijkse NRC-column het vuurtje op. Grote boze wolf Amazon komt naar Europa en ongetwijfeld ook naar Nederland: de bittere horror van You’ve Got Mail, maar dan echt. Gelukkig zijn er de oplossingen voor de wereld. Het gebonden artifact heeft een toekomst. Hier is de routekaart naar literaire verlossing.

Draai de e-book koers om. Probeer de digitalisering niet tegen te gaan, maar gebruik het om meer lezers te bereiken: de miskende Polderintellectueel uit Emmeloord, de armlastige student. Biedt de boeken aan voor maximaal een tientje. Daar bereik je niet alleen meer mensen mee, maar daarmee verleid je ook notoire geldverspillers als ondergetekende om belachelijke aantallen boeken af te nemen. Geef ons goedkope en makkelijk te verkrijgen boeken. Dit is de eeuw van het comfort.

Maak van boekwinkels cadeauwinkels. Elk boek kan er mooi uitzien. Hoe kan het toch dat Engelstalige boeken mooier papier hebben dan de Nederlandse vertalingen en de Nederlandse productie zelf. Ik wil graag van dat papier dat open blijft liggen op mijn hand en niet dichtklapt als ware het een muizenval. En wie bedenkt toch in hemelsnaam dat hardcover beleid? Moeten we echt eerst een maand met een boek van drie kilo rondlopen voordat we een draagbaar boek krijgen? Ik wil een buigzaam, naar handgeperst papier ruikend, gebroken-wit boek, met een buigbare kaft, barokke hoofdstuktitels en een strakke broodletter. Zo eentje die je nog liever tegen je wang wrijft dan werkelijk leest. En die verkocht worden in winkels waar je nooit meer weg wilt. Zoals Atheneaum in Amsterdam. Of Dominicanen Maastricht. De Community Bookstore in Brooklyn. Of McNally Jackson op Manhattan.

McNally Jackson

Tot slot: Geef de schrijver wat meer dan een paar euro per boek. Ik heb wel een vermoeden waar het geld heen gaat, maar als je twintig euro per boek vraagt en er gaan maar een paar euro naar de schrijver zelf dan klopt er iets niet. Dan jaag je een schrijver in de welwillende armen van Amazon. De ondersteuning is belangrijk, maar niet driekwart van het werk. Wellicht minder geld in de marketing steken? Voortaan gaan mensen naar de boekwinkel als uitje en daar zien ze de prachtig uitgeven papieren bundels vanzelf. Daarna tasten de verheugde lezers diep in de buidel om hun schoonmoeder zo’n boek cadeau te doen. Een goede omfietsboekwinkel is alle marketing die je nodig hebt.

En als mensen niet voor de boeken komen, dan toch om met een latte doppio macchiato en een stuk appeltaart te kijken naar de romantische boekenlezer, die als Dagobert Duck met twee handen in de lucht, zielsgelukkig door de winkel op en neer rent. Boeken zijn immers weer leuk.

---

Tags:
, , , , , , , ,

Gepubliceerd op: 3 december 2012


© 2012 Tim de Gier • Gedreven door WordPressContact • Hosting door OxilionTypekit colofon • Etc
https://ez.plumbing/