Het verschil tussen Raymond Spanjar en Mark Zuckerberg
Er is een groot verschil tussen Mark Zuckerberg en Raymond Spanjar. Zuckerberg wilde het beste sociale netwerk ter wereld maken. Spanjar wilde vooral succesvol ondernemen.
Mark Zuckerberg is de oprichter van Facebook, de grootste sociale media-site ter wereld. Miljoenen mensen ter wereld delen via Facebook een groot deel van hun leven. In Het Facebook effect beschrijft David Kirkpatrick het verhaal achter het succes. Dat is niet direct heel aantrekkelijk, omdat Facebook en Zuckerberg afgelopen jaar uitgebreid zijn beschreven in de media – vooral vanwege het succes van de met een Oscar bekroonde film The Social Network. Maar de analyse van Het Facebook effect gaat veel verder dan de oppervlakkige bewijsdrang en het liefdesverdriet die de film domineerden. Kirkpatrick beschrijft hoe Zuckerberg, meer dan wie ook, geloofde in de kracht van zijn idee. En hoe hij betere beslissingen nam dan de concurrentie: over het geleidelijk toegankelijk maken van de site, het vasthouden aan omstreden privacybeslissingen en zijn eigenwijze en succesvolle technische strategie.
Zadie Smith schreef naar aanleiding van de film in een recensie in The New York Review of Books dat Zuckerberg begrepen moet worden als computernerd. Hij zag eerder dan de rest wat zijn idee betekende voor de technologie en maakte betere keuzes dan de beleggers en ondernemers die voortdurend de revue passeren. Dat lees je terug in Het Facebook effect.
Bij Hyves lijkt het een stuk minder vlot te zijn gegaan, als je Spanjars boek mag geloven. Raymond Spanjars autobiografische Hyves. Van 3 naar 10.000.000 vrienden gaat over de oprichting van de Nederlandse sociale media-site Hyves. Wat hij samen met twee vrienden begon, in 2004, zou uitgroeien tot een van de populairste websites van Nederland. Het verhaal van Hyves is een voortdurende aaneenrijging van geldzorgen, technische problemen en angst voor de concurrentie. Het is een heel ander verhaal dan van Facebook, maar Hyves is in Nederland nog steeds een stuk groter dan hun internationale concurrent.
Spanjar is geen programmeur, maar een zakenman. Zijn eerste internetsucces was niet voor niets een site met beleggersinformatie. Het boek dat hij over Hyves heeft geschreven gaat ook vooral over onderhandelingen en de waarde van het bedrijf. Hij heeft het openhartig opgeschreven: Hyves. Van 3 naar 10.000.000 vrienden gaat niet alleen maar over successen, maar ook over vallen en opstaan. Er wordt hard gewerkt, maar ook bier gedronken. Het is niet altijd even smaakvol en bescheiden, maar borstklopperij wordt altijd gerelativeerd door een falende server of een zenuwachtig overnamegesprek. Het verhaal van Spanjar is een modern jongensboek: een verhaal over geld, adrenaline en knappe vrouwelijke assistenten, met als spetterende apotheose de verkoop van zijn succesvolle onderneming.
Facebook groeit nog steeds en is beland in een strijd om digitale suprematie met Google. Hyves heeft het plafond wel bereikt, lijkt zelfs Spanjar tussen de regels door toe te geven. Zo komt alles goed voor de nerd en de ondernemer: Zuckerberg kan tevreden doorbouwen aan zijn site en Spanjar gaat zijn geld investeren in de ondernemingen van zijn vrienden.
---Tags:
Facebook, Hyves, Ondernemen, Social Media, Spanjar, Zuckerberg
Tweet