De webredacteur als uomo universale
De Guardian, de NY times en de Zeit zijn slechts voorbeelden van mediagroepen die meewerken aan de nieuwe master International Media Innovation Management (IMIM), die gegeven wordt in onder andere New York en Berlijn. Op het programma staan zaken als de economie van journalistiek, conceptuele ontwikkeling en journalistiek leiderschap. Klinkt als de droommaster, reageerde @Bravoure op Twitter.
Het ziet er goed uit. In media-organisaties bungelt de webredacteur doorgaans ergens onderin de hiërarchie, als opstapbaantje naar het ‘echte’ redacteurschap. En dat in een tijd dat grote mediabedrijven als The Guardian ‘digital first’ gaan en The New York Times volgens de eigen redactie in de toekomst alleen maar digitaal zal bestaan. Een master als IMIM is in ieder geval een goede eerste stap om het webredacteurschap serieus te nemen.
Maar wat maakt nu een goede webredacteur? IMIM onderwijst vooral de klassieke journalistieke vaardigheden. Jaap Stronks verbaast zich erover dat er eigenlijk alleen maar traditionele media het onderwijs van IMIM verzorgen. Er werkt geen enkele online-only entrepeneur mee van sites als bijvoorbeeld The Huffington Post of Geenstijl. Hoe leidt je een moderne journalist op zonder de kennis van de Arianna Huffingtons en Nick Dentons mee te nemen? En Alper Çuğun roept al een hele tijd dat een goede webredacteur ook iets van programmeren moet weten om tot journalistieke vernieuwing te komen: ander is het ‘alsof je artikelen redigeert zonder zelf ooit een stuk geschreven te hebben.’ En, vraagt Tim Molendijk zich terecht af, innovatie studeren, kan dat wel?
Hoe ziet de ideale master webjournalistiek er dan uit? Zorg dat iemand goed leert schrijven (bloggen?), geef les in de basis van de techniek en vormgeving, denk serieus na over hoe de journalistiek zich ontwikkelt, wat voor rol sociale media kan spelen, hoe de marketing verandert is; bestudeer verdienmodellen en technologische ontwikkelingen én de leer de student hoe je moet werken in een sector die onder druk staat en niet per se happig is op verandering. IMIM is een nieuwe master, over een nieuw vakgebied, maar helaas vanuit een conservatief idee van wat een webredacteur moet kunnen.
---Tags:
Huffington Post, studeren, The Guardian, webredactie
Tweet