https://ez.plumbing/ matcha green tea powder amazon

Hoe presenteer je een artikel?

Hoe lees je online het best een artikel? Een heleboel kranten en websites (wij bij Vrij Nederland en ook deze site niet uitgezonderd) zouden er goed aan doen om nog eens over die vraag na te denken. Uiteindelijk draait de site om je content en is het de voornaamste zorg een artikel lekker leesbaar aan te bieden. De vormgeving van een site met artikelen zou daar dus moeten beginnen. Niet met een voorpagina of de navigatie, maar met een goed leesbaar artikel.

Eigenlijk bedacht ik me dat pas bij het zien van de nieuwe vormgeving van The Morning News, een Amerikaans internet-tijdschrift gericht op ‘humor, commentaar en essays.’ (overigens mis ik zo’n tijdschrift op de Nederlandse markt). Zij hebben prachtige artikelpagina’s. Zie bijvoorbeeld Much Ado About Whatever en let los van de inhoud even op de presentatie van het artikel. The Morning News heeft Jason Santa Maria gevraagd om speciaal voor hen een super leesbare site te maken. En Santa Maria is een halfgod in de wereld van design, als de creative director van Typekit en grondlegger van de A Book Apart boekenserie. En het resultaat mag er zijn. Aan alle moderne vormgevingsregels is voldaan: de artikelpagina’s zijn simpel, strak en zien er prachtig uit.

The Morning News

Toevallig kwam ik afgelopen week ook terecht op de site van Third Wave Berlin, een stategy-consultancy bedrijf voor de digitale sector uit Berlijn. Hun artikelpagina’s vielen ook op, door een goed gebruik van lettertypes en kleuren. Lees bijvoorbeeld Reclaiming Social Media. (maar waarom elk woord met een hoofdletter beginnen? Dat is een Amerikaanse gewoonte) Navraag leverde op dat die site ontworpen is door Your Neighbours, een groep Nederlandse webdesigners. Vooral erg goed kleurgebruik en mooie lettertypes.

Third Wave Berlin

Tijdens het schrijven van mijn masterscriptie heb ik veel te veel tijd gestoken in de opmaak. Dat was toen alleen maar uitstelgedrag, maar nu komt die kennis me goed van pas. Ik gebruikte de opmaaktaal LateX om mijn scriptie vorm te geven en gebruikte de klassieke opmaak van André Miede. Hij maakte een pakket speciaal voor scripties dat overal rekening mee houdt: hoe lang de regels mogen zijn zodat je ogen zo min mogelijk vermoeid raken, hoeveel witruimte je aan de zijkanten wil hebben, hoe ver de regels van elkaar af staan. Het zijn allemaal typografie regels die beschreven staan in het standaardwerk The Elements of Typographic Style van Robert Bringhurst. Al die regels zie je weer terugkomen in de artikelpagina’s van bijvoorbeeld The Morning News en Third Wave Berlin.

Beide artikelpagina’s kenmerken zich door weinig afleiding. De aandacht ligt helemaal op de tekst, terwijl veel mediabedrijven er voor kiezen de tekst te omringen met suggesties om verder te lezen, sociale media streams, reclames, laatste reacties, et cetera. Zie bijvoorbeeld hoe (voor de rest hele goede) sites als The New Yorker (hier bijvoorbeeld) en Slate (hier bijvoorbeeld) die fout maken. Dat is eigenlijk alleen maar afleiding. De readability-app heeft dat goed begrepen: daarmee kan je artikelen van elke willekeurige site in een rustige omgeving lezen. Maar het bestaan van die app bewijst alleen maar de behoefte aan goede vormgeving. Eigenlijk zou readability overbodig moeten zijn.

Als je wil dat een lezer blijft hangen, moet je zorgen dat de tekst lekker leest. En dan moet je de tekst niet verstoppen tussen aapjes die je met een boksbal moet slaan, tsjielpende blauwe vogels of grote facebook-boxen.

---

Tags:
, , , ,

Gepubliceerd op: 25 juli 2011


© 2012 Tim de Gier • Gedreven door WordPressContact • Hosting door OxilionTypekit colofon • Etc
https://ez.plumbing/