https://ez.plumbing/ matcha green tea powder amazon

Muziekles van Perquisite

Pieter Perquin liet gisteren in de eerste aflevering van de tweede reeks ‘Leerling en leermeester’ horen wat zijn invloeden waren. In het publiek zat ook zijn oude cello-leraar. Van de cello-lessen kende hij presentator Daniël van der Meer nog, die zelf zijn cello bovenin de hoogste wilg heeft gehangen. Maar vooral kennen we producer Perquisite van zijn samenwerking met rapper Pete Philly. Achter zijn Macbook liet hij zijn invloeden horen: eerst de experimenten van de Beatles, daarna de samples van A Tribe Called Quest en tot slot de overgangsperiode waarin componist Maurice Ravel zat.

Perquisite bleek vooral een bevlogen muzikant. In een normale week is hij twee dagen aan het produceren en drie dagen met zijn eigen management bezig. Die dagen gebruikt hij vooral om veel muziek te luisteren. Dan gebruikt hij samples van oude albums, ‘die je subtiel het gevoel geven weer terug te zijn in de tijd waar ze voor het eerst klonken.’ Soms neemt hij enkele noten of akkoorden over, hij ademt door de nummers heen of laat bierglazen klinken. Met Pete Philly zit de samenwerking er inmiddels op. Het huwelijk liep op de klippen zoals bij McCartney en Lennon of bij Q-Tip en Phife Dawg van A Tribe Called Quest. Zoals alle creatieve duo’s eigenlijk, zegt Perquisite.

De muziek die hij liet horen, met youtube en spotify linkjes:

THE BEATLES – Vooral de experimenten vindt Perquisite cool. Percussie die achterstevoren wordt afgespeeld, akkoorden met tien piano’s tegelijk, verschillende tracks door elkaar en geheime hints naar het overlijden van Paul McCartney:
You’ve Got To Hide Your Love Away (1965)
A Day In The Life (1967)
Strawberry Fields Forever (1967)

A TRIBE CALLED QUEST – Artistieke hiphoppers tussen alle gangsterrap. Ze sampleden er op los en dat is precies wat Perquisite vet vindt. A Tribe Called Quest liet jongeren kennis maken met jazz door er een beat onder te zetten.
Luck Of Lucien (1990)
Electric Relaxation (1993), video: http://www.youtube.com/watch?v=8YdjSheiuM0&feature=fvst
1nce Again (1996)

MAURICE RAVEL – Halverwege riep de cello-leraar: Je laat toch wel het piano trio horen? Vooral het begin vond Perquisite bijzonder: Een opbouw die voelt als seks. Daniël wilde bij de climax vooral opstaan om te applaudiseren. Dat geeft te denken.
Tweede deel uit het Strijkkwartet in F (1902)
Derde deel uit het pianotrio in A mineur (1914)

---

Tags:
, , , , ,

Gepubliceerd op: 21 February 2012


© 2012 Tim de Gier • Gedreven door WordPressContact • Hosting door OxilionTypekit colofon • Etc
https://ez.plumbing/