Terug naar leesbare websites
Harde woorden deze week van de Amerikaanse vormgever Brent Simmons. In zijn blogpost Pub Rules laat hij geen spaan heel van de sites van de geschreven pers.
Om te zorgen dat de snel afgeleide lezer niet afhaakt wordt er van alles om te tekst heen gezet zoals lijstjes met de meest gelezen posts, andere relevante artikelen, reclameblokken, navigatie en sociale media knoppen. Dat gaat ten koste van de leesbaarheid en ter compensatie lezen wij de tekst dan maar in Instapaper of Readability. Dat zijn apps die alle afleiding weghalen en een goed leesbare tekst aanbieden. Maar dat is wel spijtige symptoombestrijding.
Brent Simmons geeft een aantal oplossing: maak een vormgeving met weinig navigatie; gebruik menselijk leesbare urls; maak minimaal gebruik van reclame (zie hierover ook het artikel van Frédéric Filloux); gebruik nooit flas; javascript moet altijd minimaal gebruikt worden en optioneel zijn; hou je verre van SEO en verzin geen sociale media strategie.
Dat alles in de gedachte dat goede artikelen die goed leesbaar zijn altijd gelezen zullen worden en uiteindelijk geld op moeten leveren. Maak het je lezer gemakkelijk en jaag deze niet weg met een circus aan kekke doorklik-links.
Hoe moet het niet? Zie bijvoorbeeld een willekeurig artikel van The Guardian:
Of een artikel van Vanity Fair:
Of van onze eigen Volkskrant:
Deze pagina’s zijn ingericht met de opvatting dat de lezer nog voor de vouw zoveel mogelijk te zien moet krijgen. Daar is veel voor te zeggen, maar nu blijven er steeds een regel of vijf over voor de lezer die gewoon kwam om het artikel te lezen. En die wil je juist aan je binden.
Voorbeelden van beter leesbare sites zijn bijvoorbeeld inessential, de site van Brent Simmons zelf:
En mijn eigen favoriet, The Morning News, die afgelopen zomer opnieuw ontworpen werd door Jason Santa Maria:
De perfecte site heb ik nog niet gevonden. De meeste tijdschriften en kranten gebruiken dezelfde vormgevingsprincipes, maar echt leesbaar worden ze daardoor niet. Begin dit jaar ging Andy Rutledge met deze frustratie de site van de New York Times te lijf, wat een grote discussie opleverde.
Ik ben er nog niet over uit. Ondertussen zoek ik door naar een echt mooie mediasite. Heeft iemand een tip?
---Tags:
Andy Rutledge, inessential, Jason Santa Maria, The Guardian, The Morning News, The New York Times, vormgeving
Tweet